10 juli 2024

Optreden Huub van de Berg

Heb je lief.

Langzaam maar zeker wordt de mist steeds dikker. Je loopt in een wereld die je niet meer herkent. Steeds verder verdwaal je in je eigen brein, in je eigen omgeving. Langzaam maar zeker raak je jezelf kwijt. Ook de mensen om je heen raken je kwijt. Toch blijft de liefde die er al die jaren geweest is, ook in deze mist aanwezig.

Heb je lief, een zelfgeschreven liedje dat Huub van de Berg ten gehore bracht woensdagavond in Ter Aa. Het gaat over de liefde van het kind of de partner voor de dementerende ouder of partner. Dit lied raakte mij. De ingetogen manier waarop het gezongen werd met soms indringende uithalen, maar ook de tekst trof mij. Het was muisstil in het publiek. Het applaus op het eind was dan ook meer dan verdiend.

De geschiedenis van de blues- en folkmuziek is het thema van deze avond, georganiseerd door Huub in samenwerking met de KBO. Huub vertelt over de beïnvloeding van de grote bands in de zestiger jaren, denk hierbij bijvoorbeeld aan de Stones, door de Afro-Amerikaanse blues muzikanten. Ook speelde hij liedjes van deze muzikanten. Hij werd hierin bijgestaan door Hennie Pennings. Terwijl Huub zijn gitaar meer gebruikte als slaggitaar, vulde Hennie de overgebleven ruimte in met mooie rifjes en een enkele solo. Ook zong Hennie regelmatig mee.

Dead flowers” en “Love in vain” van de Stones openen de avond. Daarna volgt “Forever young” van Bob Dylan. Dit was uiteraard een ode aan het publiek, voornamelijk leden van de KBO. Hierna wordt in de geschiedenis gedoken van de bluesmuziek zoals die gespeeld werd door de Afro-Amerikaanse muzikanten. Denk hierbij aan het duo Sonny Terry en Brownie McGee en aan Robert Johnson. Tussen de liederen vertelt Huub over de muziek en over de instrumenten, de gitaar en de mondharmonica. Ik heb geleerd dat je met een mondharmonica geen akkoorden speelt, maar aparte tonen. Dat voor elke stemming een aparte mondharmonica is. Dat de klankkleur van de gitaar mede wordt bepaald door het soort hout waar de gitaar van is gemaakt.

Het laatste gedeelte van de avond wordt besteed aan Nederlandstalige muziek. Hierbij worden eerst twee liedjes gezongen die Huub zelf heeft geschreven. Het hierboven beschreven “Heb je lief” is er een van.

Het optreden duurt drie uur. Niet dat Huub toen klaar was met zijn verhaal, zeker niet. Hij zou nog uren kunnen vullen met bluesmuziek en de verhalen die hierbij horen. Maar aan alle goede dingen komt een einde en dus ook aan deze zeer geslaagde avond. Ik heb genoten en velen met mij.

Met een mijn hoofd nog vol van de muziek liep ik om elf uur huiswaarts. Ook in mijn hoofd was het enigszins mistig. Maar die werd niet zozeer door de muziek of de emotie veroorzaakt, maar door de Triple Karmeliet.

Richard Thuis